Friday, August 6, 2010

Public Gold - Apa Beza Dengan Gold Investment Account


Salam.

Bertemu sekali lagi. Terima kasih di atas sokongan anda terhadap Gold Fever. Terima kasih juga kepada kawan-kawan semua kerana memberi aku semangat untuk terus bercerita tentang pelaburan dalam emas. Walaupun anda masih belum memiliki simpanan berbentuk emas Public Gold, sekurang-kurangnya anda mempunyai minat mulakan nya untuk satu hari nantii. Tak mustahil anda pun boleh memiliki emas. Sekurang-kurangnya anda tidak pangkah terus pelaburan emas ini dengan ideologi yang tidak tidak. Kepada yang  baru mula dan telah membeli dan menyimpan, tahniah saya ucapkan. You guys are awesome!

Selalu orang tertanya tanya dan kerap jugak orang tanya pendapat aku tentang  apa bezanya antara Public Gold dengan Gold Investment Account. Adakah pelaburan yang ditawarkan Public Gold sama dengan khidmat Gold Investemet Account yang ditawarkan oleh pihak bank.

 
Pengenalan.

  • Public Gold - Menawarkan produk berbentuk emas ketul (gold bar) dan dinar emas
  • Gold Investment Account - Ditawarkan oleh Maybank, Citibank, Public Bank* dalam bentuk akaun . Tiada penglibatan emas fizikal.

Sumber rujukan
  • Public Gold - Rujuk laman web Public Gold di sebelah kanan blog aku ini. Harga emas akan sentiasa dikemaskini setiap 20 minit bedasarkan harga emas semasa antarabangsa. Kalau tak ada internet, anda boleh saja mengetahui secara sms.Taip public gold dan hantar ke 32828 atau taip public dinar dan hantar ke 32828
  • Gold Investment Account - Lihat laman web bank berkenaan. Dalam satu hari, harga adalah sama. Sekiranya pada hari tersebut, pada jam 3 petang, berlaku penurunan harga yang mendadak, anda tetap menikmati harga yang tinggi (daily price).

Cara-cara pelaburan/jual beli
  • Public Gold - Anda boleh lock harga 24 jam. Maksud nya, anda boleh lock harga yang anda mahukan  bedasarkan harga semasa di laman web Public Gold atau Public Dinar. Anda boleh call dealer Public Gold seperti saya dan Insyaallah kami akan layan anda dan menghantar pesanan anda mengikut kesukaan dan kesesuaian.
  • Gold Investment Account - Anda boleh beli emas GIA ini mengikut waktu urusan bank terbabit. Lebih banyak halangan yang perlu ditempuhi dahulu seperti terpaksalah mengular  mengambil cuti , bersesak di jalan raya, bersusah payah mencari tempat letak kereta, menunggu giliran untuk dilayani ssemasa di bank, dan macam macam hal lagi. Memang banyak rintangan.

Kebaikan
  • Public Gold - Anda beli emas, memang emas yang anda akan dapat Boleh tengok emas anda setiap pagi sebelum pergi ke tempat kerja. Best best.
  • Gold Investment Account- Anda beli emas juga  tapi berapa banyak emas yang anda beli  ada lah tertulis buku (account). Bukan secara ada dan dapat melihat dan dapat merasa. Terpulanglah.


    Walau apa pun, kedua duanya tetap pelaburan emas dan pilihan adalah di tangan anda semua mengikut keinginan dan kemampuan anda.

    * Public Bank tidak ada kena mengena dengan Public Gold. Cuma perkataan "Public" itu yang sama,dengan identiti berbeza.

    Baiklah. Sekian sahaja untuk kali ni. Sehingga berjumpa lagi. Kalau terserempak dengan aku, kita bersembang pasal emas ok.


    Azmi for Gold Fever


    1 comment:

    1. bila kita bercerita tentang emas, pastikan ianya adalah emas 'fizikal'

      ReplyDelete