Wednesday, August 11, 2010

Menyimpan Emas - Trend atau Keperluan Masa Kini?


Salam semua.

Pertama sekali, saya nak ucapkan Selamat Berpuasa kepada semua umat Islam. Semoga ramadhan kali ni kita sama sama dapat merasai keberkatannya. Amin.
 
Perasan tak sejak akhir akhir ni, amalan memiliki emas ketul dah menjadi satu trend? Seolah olah, semua orang berpusu pusu nak membeli emas sebab melihat ramai orang dah ada emas. Adakah menyimpan emas adalah satu trend yang menjadi ikutan? Ataupun menyimpan emas merupakan satu keperluan?

Pada pandangan saya, menyimpan emas adalah satu trend dan pada masa yang sama  ia  juga satu keperluan pada masa kini. Emas yang dahulunya paling diminati oleh kaum wanita, kini  turut diminati oleh kaum lelaki. Bezanya adalah wanita memang suka barang kemas. Tapi lelaki, mereka meminati emas dalam bentuk emas fizikal untuk tujuan pelaburan seperti emas jongkong (gold bar) dan dinar emas (seperti produk-produk Public Gold). Sama ada barang kemas mahupun emas jongkong dan dinar, semuanya adalah emas fizikal  dan nyata untuk tujuan pelaburan. 

Sudah menjadi trend masa kini, pada usia seawal 20 tahun je dah ada keinginan membeli emas malah dah ada yang stabil memiliki emas. Tanggapan emas hanya untuk golongan mak mak kita sudah tidak boleh diterima. lagi kerana kesedaran lain tentang emas dah pun mula tersebar luas. Bagi mereka, selain untuk dipakai sebagai perhiasan, emas ada kemasan eksklusif yang perlu ada dalam simpanan. Kebanyakan agen-agen Public Gold pun terdiri  daripada orang-orang yang masih muda belia.
 
Selain tu, emas sekarang adalah satu keperluan. Melalui emas lah  anda boleh menyimpan kekayaan anda. Macam ni, sebagai contoh jika anda membeli emas satu gram dengan harga RM80 pada  tahun 2000. Dalam tempoh 10 tahun, nilainya menaik sehingga mencecah harga RM130/gram tapi masih  emas yang sama dengan kuantiti yang sama. Yang berbeza ialah pertambahan nilainya. Tanpa disedari, anda telah menjana sendiri kekayaan anda.
 
Tambahan pula dengan keadaan dan sifat mata wang yang tidak stabil dan sentiasa mengalami penyusutan nilai menguatkan lagi fakta yang menyimpan emas memang sesuatu yang perlu sekarang ni. Yalah, cuba kita ingat balik, dulu dengan RM3 di tangan, kita boleh dapat sepinggan nasi ayam dan air sirap bandung  tapi dengan RM3 pada zaman kini cuma setakat lepas untuk beli ayam dia sahaja. Nasi harga lain. Inilah yang dikatakan kuasa membeli. Kenapa berlaku situasi ini? Adakah harga barang naik?  Tidak. Kuasa membeli semakin berkurangan kerana nilai matawang semakin susut. Semakin banyak wang diperlukan untuk membeli barang yang sama.
 

Nasi Ayam Hainan... (gambar hiasan)




 Oleh yang demikian, Public Gold telah menyediakan platform mudah untuk anda memulakan dan meneruskan trend dan memenuhi keperluan menyimpan emas pelaburan ini. Sekiranya anda berminat untuk memiliki emas Public Gold boleh lah menghubungi saya. Saya janji, kalau beli emas dengan saya, sememangnya emas yang anda dapat. Menarik kan?



 Sekian sahaja. Sampai jumpa lagi.
 

Azmi for Gold Fever.


No comments:

Post a Comment